2 Mart 2013

ÇALIKUŞU




Çalıkuşu'ndan bahsedeceksem eğer, sözü kısa kesemeyeceğimi fark ettim. Reşat Nuri Güntekin, 1922'de yazmış Çalıkuşu'nu. Benim ilk okuyuşum, on bir yaşındayken, babamın bana yılbaşı hediyesi olarak kitabı almasıyla oldu. O zamandan bu zamana defalarca okudum. Her seferinde ayrı bir sevdim. Benim kitabım da bire bir fotoğrafını koyduğum basım. Ama fotoğrafı internetten aldım aslında. Benimki de elimde okuna okuna yıprandı. Kitabın dili de hayli eski. Belki yeni basımlarda sadeleştirmeye gidilmiştir. Yine de elimdeki kitabı hiç bir şeye değişmem. Her şeyden önce, ilk sayfasında babamın bana ithafı ve imzası var. 

Geçen gün, kütüphanemin karşısına geçmiş, bir yandan kitaplara göz gezdirip bir yandan ne okusam diye düşünürken, gözüme takıldı ve hemen Çalıkuşu'na başladım. Bitireli neredeyse bir hafta olmasına rağmen de hala etkisinden kurtulamadım.


Çocukluğumdan bir de Aydan Şener'in oynadığı haliyle Çalıkuşu'nu hatırlıyorum. 1960'larda Türkan Şoray'ın oynadığı bir siyah beyaz film de var. Onu internetten buldum izledim. Ama Aydan Şener'li versiyonu çocukluğumdan hatırlıyorum. İlk gösterilişi '86 yılındaymış. Ben o zaman altı yaşında olduğuma göre, ilk gösterimi değildir büyük ihtimalle hatırladığım. Tekrar gösterimlerden yakalayıp izlediğim bir kaç bölümdür. 



 Hayatımın son döneminde Çalıkuşu dersem bir de Çanakkale'yi anmam gerekir. Yukarıdaki fotoğraf, Reşat Nuri Güntekin'in bir dönem yaşadığı, Çalıkuşu'nun da bir kısmını yazdığı ev. Bu biraz eski  hali. Biz taşınmadan önce ev restore edilmişti. Kamu binası olarak hizmet veriyordu. Tam bizim evin yolu üzerinde olduğundan Çanakkale'de yaşadığım süre boyunca neredeyse her gün, kimi zaman günde bir kaç defa önünden geçtim. Kocam bana Reşat Nuri Güntekin'in evi olduğunu söyleyene kadar, eski bir ev olarak   dikkatimi çekiyordu. Öğrendikten sonra da ayrı bir sevgi besledim. 

Çalıkuşu 'nun hikayesini bildiğinizi düşünseniz de, sağda solda bölük pörçük rastlamış olsanız da, kitabını da mutlaka okumanız gerektiğini düşünüyorum. Çalıkuşu, pek tabi ki, mutlaka tavsiyemdir. Şimdiye kadar okumadıysanız, bir an önce okuyunuz...

9 yorum:

Adsız dedi ki...

evi merak ettim burcu. belki kaç kere önünden farketmeden geçmişimdir.yerini tarif eder misin?
pınar

Burcu - Mutfak Camı dedi ki...

Pınar,Hastane Bayırı'na çıkarken, cadde üzerinde. Salı pazarının da bir girişi var tam karşısında ve Bayır dondurma dükkanı falan. O mevkide. Tam köşede kalıyor. Şimdi çok net hatırlamıyorum ama turizm ya da kültürle ilgili bir resmi bina...

Arzu Sarıyer dedi ki...

Sevgili Burcu ne güzel tanıtım yapmışsın bu güzeller güzeli "Çalıkuşu" kitabı için.Çok teşekkürler.Çanakkale'de böyle bir evden haberim yoktu senden öğrenmiş oldum ;gidersem yeniden ,arayacağım o evi.
Belki biliyorsundur ,Atatürk'ün de en sevdiği kitaplardandır "Çalıkuşu ",Başkumandanlık Meydan Muharebesini yönetirken kaldığı çadırda gece okuduğu romandır.
Selam ve sevgiler...

Burcu - Mutfak Camı dedi ki...

Arzu Hanım,
Güzel yorumunuz için çok teşekkür ederim. Beni mutlu ettiniz.

Şöyle bir göz attım sayfanıza, bundan sonra da takip etmeye çalışacağım...

Asortik Krep dedi ki...

Bende çok severim,filmini de kendini de..

Cem Akkılıç dedi ki...

Merhaba.

İkrami Özturan albayın BALYOZ operasyonu ve perde arkasını anlattığı YENİ KİTABI ELVEDA'yı mutlaka okumanızı tavsiye ederim.

Saygılarımla.

Burcu - Mutfak Camı dedi ki...

Asortik, kitap annemde, sonra bir de sana vereyim okuman için istersen:O).

Burcu - Mutfak Camı dedi ki...

Cem bey,
tavsiye için teşekkürler, ilk fırsatta inceleyip okumaya çalışacağım...

Ebru dedi ki...

Merhabalar,

Reşat Nuri Güntekin’in kalemiyle ilk olarak ‘’Çalıkuşu’’ romanında tanışmıştım. Lise yıllarımda okuduğum bu roman hem konusuyla hem cümleleriyle kalbime ve hafızama kazınmıştı. ‘’Çalıkuşu’’ romanından derlediğim en güzel alıntıları okumanız için sizinle de paylaşmayı çok isterim. http://www.ebrubektasoglu.com/yazi/resat-nuri-guntekin-calikusu-romanindan-hafizama-kazinan-10-alinti/ Kitapta en sevdiğim cümle şu olmuştu:

‘’Daha o gün anlamıştım Feride; ben ömrümce seninle sınanacaktım. Çünkü insan daima en sevdiğiyle sınanır.’’

Güzel okumalar dilerim,
edebiyatla ve sağlıkla kalın.